UTM Land

انواع مختصات در نقشه برداری

مختصات نقشه‌ برداری اهمیت زیادی برای به دست آوردن یک نقشه صحیح و دقیق از سطوح مختلف زمین دارد. هنگامی که در مورد زمین و سیستم‌ های مرتبط با آن صحبت میکنیم، باید یک سری مکان عمودی (ارتفاع) و زاویه روی زمین خوانده شود، تا نقاط در بستر سیستم مختصات مخصوصا در نقشه برداری و با توجه به مرکز آن یا نسبت به نقاط دیگر، جاگذاری شوند. برای بدست آوردن مختصات باید از ابزارهای مخصوص استفاده کرد. نقشه ‌برداری کار بسیاری دشواری است و هر کسی نمی‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد. دوربین ‌های نقشه برداری با تنوع بسیار بالا تولید شده و در اختیار نقشه‌برداران قرار گرفته‌اند..

نقشه utm کارشناس رسمی دادگستری گیرنده gps مقالات

انواع سیستم مختصات جغرافیایی:

1)مختصات فضایی: این مختصات به عنوان مختصات جهانی شناخته می‌شوند. برای تعیین موقعیت اجسامی که روی سطح زمین در فضاهای دو بعدی و سه بعدی قرار گرفته‌اند مناسب است. و همچنین می توان به مختصات ژئوسنتریک نیز اشاره کرد.

2)مسطحاتی: این مختصات برای نشان دادن اجسامی که روی یک سطح صاف در زمین قرار گرفته‌اند مناسب هستند. و همچنین می توان به مختصات قطبی دوبعدی و کارتزین اشاره کرد.

مختصات جغرافیایی دو بعدی:

سیستم مختصات جغرافیایی دو بعدی به عنوان مهمترین و پرکاربردترین سیستم مختصات شناخته می‌شود. برای به دست آوردن یک نقشه جغرافیایی با استفاده از سیستم مختصات جغرافیایی دو بعدی باید طول و عرض هر نقطه را به دست آورده و به یکدیگر متصل نمود. این کار باعث می‌شود که نقشه یک سطح زمین به صورت دو بعدی به دست آید.

جهت شناسایی و مشخص شدن هر نقطه بر روی کره زمین، قوانین بین المللی تعیین شده است. طبق این قوانین، مختصات بر روی کره زمین با دو عدد طول و عرض جغرافیایی معرفی شده و کره زمین توسط خط فرضی استوا و خطی فرضی که از نصف النهار گرینویچ عبور می‌کند به ترتیب به دو قسمت شمالی و جنوبی (خط استوا) و دو قسمت شرقی و غربی (نصف‌النهار گرینویچ) تقسیم می‌شود. طبق این تعریف و قانون، طول جغرافیاییLongitude )مختصات جغرافیای شرقی و غربی است و عرض جغرافیایی )Latitude)در دستگاه مختصات جغرافیایی به عنوان نشان دهنده موقعیت شمالی و جنوبی تعیین شده است.

مختصات utm نقشه

مختصات جغرافیایی سه بعدی:

در سیستم مختصات جغرافیایی سه بعدی علاوه بر طول و عرض یک پارامتر جدید با نام ارتفاع (H)نیز اضافه میشود. در این سیستم، ارتفاع شامل فاصله عمودی است که از نقطه مورد‌نظر تا سطح زمین وجود دارد. این پارامتر در امتداد قائم اندازه گیری شده و برای به دست آوردن مختصات سه بعدی یک نقطه مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه utm مختصات کارشناس رسمی

سیستم مختصات قطبی:

یکی دیگر از سیستم‌های مختصات رایج، سیستم مختصات قطبی است. از مختصات قطبی برای نقشه‌برداری زمینی استفاده میشود. این سیستم مختصات برای برخی از ابزارهای نقشه‌برداری ضرورت بسیار زیادی دارد و از آنجایی که این سیستم دقت بسیار بالایی داشته، موردتوجه بسیاری از نقشه برداران قرار گرفته است.این سیستم برای تعیین موقعیت نقاط مختلف با استفاده از انواع مختصات استفاده می‌شود. در آن از سه جهت مختلف شمال واقعی، شمال شبکه و شمال مغناطیسی استفاده می‌شود.

نقشه utm مختصات کارشناس دادگسترس

سیستم مختصاتی کارتزین دو بعدی:

نقشه‌ای که توسط مختصات کارتزین دو بعدی به دست آید تنها دو بعد دارد. طول و عرض این دو بعد را تشکیل می‌دهند. با استفاده از این سیستم، می‌توان یک تصویر سه بعدی را به نقشه دو بعدی تبدیل کرد و مختصات آن را به دست آورد. سیستم مختصات دو بعدی شامل خطوطی عمود بر هم است که به آن محور X و محور Y می‌گویند.

نقشه utm مختصات کارشناس دادگسترس

سیستم مختصاتی ژئوسنتریک:

یکی دیگر از مختصاتی که برای تعیین موقعیت نقاط روی سطح زمین به کار میرود، مختصات ژئوسنتتیک نامیده میشود. این مختصات که با نام مختصات دکارتی هم شناخته می‌شود با یک مرکز روی جرم زمین محاسبه می‌شود. از آنجایی که موقعیت محور دورانی زمین با گذشت زمان تغییر میکند، برای رفع این مشکل در این مختصات یک موقعیت میانگین درنظرگرفته شده است.

نقشه‌utm کارشناس رسمی دادگستری

یک نقشه‌ بردار باید مهارت کافی برای به دست آوردن مختصات گوناگون یک نقطه روی سطح زمین را داشته باشد. اگر نقشه‌بردار بخواهد مختصات را به صورت سه بعدی به دست آورد باید دقت بسیار زیادی داشته باشد.از آن جایی که نقشه‌برداری اهمیت بسیار زیادی در مجموعه‌های مختلف به خصوص صنایع ساختمان‌سازی دارد باید به درستی و با دقت بالا به تصویر کشیده شود. نقشه‌بردار با توجه به تجربه و سابقه خود در این زمینه می‌تواند انواع نقشه را به دست آورده و به مخاطب خود تحویل دهد.

مجموعه UTMLand یکی از معتبرترین منابع برای ارائه انواع خدمات نقشه برداری میباشد. شما می‌توانید برای مشاوره در زمینه پرونده‌های ملکی و همچنین هزینه‌های مربوط به میخ‌کوبی زمین با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

اسکرول به بالا