UTM Land

گیرنده GPS چیست؟

دستگاه گیرنده GPS از اطلاعات ارسالی توسط ماهواره ها برای مشخص کردن مکان جغرافیایی استفاده می کنند. هر گیرنده GPS می تواند سیگنال های  گسیل شده از سمت ماهواره را دریافت کند. سپس، تعیین موقعیت دقیق نقطه را در هر شرایط آب و هوایی و در هر ساعتی از شبانه روز انجام دهد. 

سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) در واقع مجموعه ای از 27 ماهواره در مدار زمین است (24 ماهواره در حال کار و سه ماهواره جایگزین در صورت خراب شدن یکی از آن ها). ارتش ایالات متحده این شبکه ماهواره ای را به عنوان یک سیستم ناوبری نظامی توسعه و اجرا کرد، اما به سرعت استفاده از آن را در دسترس عموم قرار داد.

از آغاز تاکنون، سیستم جی پی اس آنلاین ماهواره‌ای به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های فناوری و مهندسی در تاریخ انسانی به‌شمار می‌رود. گیرنده GPS اساساً سیستمی است که محل دقیق چیزی یا کسی را تعیین می کند. این گیرنده ها می توانند جهت ردیابی حیوانات خانگی، وسایل نقلیه و یا حتی سالمندان نیز استفاده شوند تا بتوان موقعیت دقیق آن ها را در صورت مفقود شدن، یافت.

گیرنده GPS در نقشه برداری

گیرنده های مورد استفاده در تعیین موقعیت و نقشه برداری از گذشته تا امروز، پیشرفت های زیادی داشته اند. بعنوان مثال درگذشته، آنتن دریافت سیگنال های ماهواره ای بطور مجزا، به گیرنده و کنترلر تعبیه شده در یک دستگاه متصل میشد و با استفاده از کل این مجموعه تعیین موقعیت نقطه صورت می گرفت. نقشه برداری به کمک جی پی اس مدت زمان نقشه برداری را کاهش و سبب کاهش هزینه ها می شود. برای نقشه برداری از جی پی اس های مختلفی استفاده می شود.

انواع فرکانس GPS

از انواع جی پی اس های نقشه برداری می توان به جی پی اس نقشه برداری سه فرکانسه اشاره داشت.زمانی که جی پی اس های سه فرکانسه تولید شدند استفاده از جی پی اس های تک فرکانسه و دو فرکانسه بطور کامل متوقف شد. جی پی اس های سه فرکانسه می توانند امواج بیشتری را دریافت کنند بنابراین دقیق تر هستند.

گیرندهGPS نقشه utm کارشناس رسمی دادگستری

از مزیت های جی پی اس سه فرکانسه می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

همیشه در دسترس بودن

تعیین موقعیت با دقت بسیار بالا با استفاده از مختصات جهانی

فراهم کردن امکان نقشه برداری در شرایط بد آب و هوایی

رایگان بودن برای مصرف کنندگان

سرعت بالا در اتصال به سامانه شمیم

روش مختلف برای نقشه برداری با جی پی اس مولتی فرکانس

در نقشه برداری برای بدست آوردن مختصات مکان چهار روش اصلی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم:

روش استاتیک

مهمترین تکنیک نقشه برداری با GPS مولتی فرکانس استفاده از روش استاتیک است. برای مشاهده و بدست آوردن اندازه یک طول باز و بلند. گیرنده مرجع را در یک نقطه مشخص قرار دهید. سپس گیرنده بعدی را انتهای دیگر آن طول قرار دهید. بعد از آن تایم را برای ذخیره اطلاعات تنظیم کنید. معمولا از 15 تا 30 ثانیه یا 60 ثانیه و دست کم برای 1ساعت با فعال کردن گیرنده ها، برداشت را انجام دهید. با توجه به طول خط مرکزی، آرایش حدودی ماهواره ها، تعداد ماهواره ها، زمان مورد نیاز نیز برای برداشت بیشتر میشود. دقت کنید هر عملی در این پروسه را 2 مرتبه چک کنید تا به وجود آمدن خطا جلوگیری کنید.

استاتیک پرسرعت

اگر مکانی که میخواهد در آنجا عملیات را انجام دهید تا کنون از GPS مولتی فرکانس استفاده نشده، اول باید چندین نقطه را در نظر داشته باشید سپس محاسبات و اندازه گیری را انجام دهید. ابتدا یک نقطه برای گیرنده مرجع بعد از آن، با استفاده از یک روور یا بیشتر به سمت نقاط مشخص حرکت کنید. شبیه به عملکرد روش استاتیک مقدار زمانی که هر گیرنده روور باید بررسی و اندازه گیری کند به طول بیس لاین و GDOP بستگی دارد. بعد از بدست آوردن اطلاعت و مختصات مورد نظر حتما آنها را دوباره بررسی کنید تا دچار خطا نشوید.

کینماتیک

گیرنده مرجع را تنظیم و آماده کنید بعد از آن روور را قسمت پایانی طول باز قرار دهید. اطمینان پیدا کنید که لوازم و دستگاه ها از جای خود تکان نمی خورند. سپس می توانید دو گیرنده را فعال کنید و بعد از روشن شدن حدود 10 یا 20 دقیقه صبر کنید و منتظر بمانید. میزان این زمان به تعدا ماهواره های قابل دید بستگی دارد.

بعد از جمع آوری اطلاعات می توانید با همراه داشتن روور حرکت خود را ادامه دهید. نهایت سعی را کنید تا گیرنده با موانع خاصی برخورد نکند. وقتی دید گیرنده ها نسبت به ماهواره به پایین تر از 4 ماهواره برسد. گیرنده به محلی انتقال می دهیم تا بتواند تمامی ماهواره ها را ببیند GPS مولتی فرکانس در این راه به شما کمک می کند.

روش RTK

گیرنده روور  فرکانس را از ایستگاه رفرنس دریافت می کند. بدلیل داشتن GPS میتواند بصورت مستقیم فرکانس های ماهواره را دریافت کند. سپس روور هر 2 سیگنال را برای برطرف کردن ابهامات فاز پردازش میکند. برای شروع، پروسه گیرنده مرجع را آماده و تنظیم کنید. بعد از دریافت اطلاعات می توانید روور را روشن کنید. مشاهدات خط مرکزی در این روش دقتی بین 1 الی 3 سانتی دارد. اطمینان پیدا کنید ارتباط با مرجع را بصورت کامل دارید و آن را از دست نمی دهید. در صورت از بین رفتن ارتباط، اطلاعات بدست آمده را نیز از دست خواهید داد. اطمینان پیدا کنید آنتن ها در دریافت و فرستادن اطلاعات به خاطر وجود موانع و ساختمان ها با مشکل مواجه نمی شوند. اگر این سلسله مراتب و روش ها رو بصورت مرتب اجرا کنید میتوانید نقشه برداری با استفاده از GPS مولتی فرکانس شروع کنید.

اسکرول به بالا