UTM Land

UTM مخفف چیست؟

UTM مخفف Universal Transverse Mercator است و به معنی سیستم تصویر مرکاتور جهانی می باشد که در سال 1940 توسط آمریکایی ها ابداع گردید.

مفهوم سیستم تصویر UTM

سیستم تصویر UTM یک سیستم تصویر جهانی بوده و در این سیستم تصویر زمین به 60 قسمت 6 درجه ای تقسیم خواهد شد که به هرکدام یک زون گفته می شود. همچنین در راستای استوا نیز تقسیمات 8 درجه ای انجام گردیده و برای هر قسمت حروف C تا X اختصاص یافته است.این سیستم تصویر، زیر مجموعه ای از سیستم تصویر مرکاتور بوده که یک سیستم تصویر استوانه ای می باشد و دقت این سیستم تصویر در محدوده خط استوا بیشتر است و هرچه از آن دور می شویم و به قطب ها نزدیک تر می شویم دقت آن کمتر خواهد شد.
نقشه utm مقالات

سیستم مختصات UTM

از ابتدای مطالعات نقشه برداری و جغرافیایی تاکنون برای تصویر سطح کروی به صفحه دو بعدی سیستم تصویر های بسیاری تعریف شده است. ولی با کمی اندیشیدن و تجسم سه بعدی می توان دریافت که هر یک از سیستم های مختصات در جاهای خاصی از کره زمین دارای اعوجاج کمتری می باشند و سطح زمین را با دقت بیشتری بر روی صفحه دو بعدی تصویر می کنند.

اهداف تهیه نقشه UTM

شماره زون که اعداد 1 تا 60 را به خود اختصاص می دهد معمولا با حرف S (نیمکره جنوبی) یا N (نیمکره شمالی) در کنار آن مشخص می گردد.مختصات در این سیستم تصویر با دو مولفه E(Easting) و N(northing) مشخص می شود به این صورت که فاصله از مبدا در راستای شرقی غربی به صورت یک عدد 6 رقمی و با E بیان شده و فاصله از مبدا در راستای شمالی جنوبی به صورت یک عدد 7 رقمی و با N بیان می گردد.

تفاوت سیستم مختصات جغرافیایی و سیستم تصویر UTM GCS = Geographic Coordinate System به معنای سیستم مختصات جغرافیایی که موقعیت هر نقطه روی کره زمین را بر روی سیستم کروی بیان می کند و UTM = Universal Transverse Mercator سیستم تصویر مرکاتور جهانی که موقعیت هر نقطه روی کره را به صورت تصویر شده بر روی کاغذ نمایش می دهد. برای تبدیل مختصات جغرافیایی به UTM و بالعکس می توانید از اینجا استفاده کنید.

در طی سال های اخیر و با روی کار آمدن مبحث کاداستر، داشتن سند تک برگ که دارای شناسنامه جغرافیایی بود اجباری شد. برای ثبت مختصات ملکی زمین و حدود اربعه آن باید مختصات را با استفاده از روش های نقشه برداری (دوربین های نقشه برداری، گیرنده های مولتی فرکانس) با دقت بسیار بالا و در حد سانتی متر بدست آورد. به این ترتیب مختصات هر ملک منحصر به همان ملک می شود و بسیاری از مسائل حقوقی ملکی از جمله تعرض به ملک دیگری بسیار کاهش می یابد.

  • استقرار پلاک در محل اصلی خود

با استفاده از نقشه UTM، ساختمان یا زمین مورد نظر دارای مختصات دقیق و خاص در کره زمین خواهد شد. بنابراین هیچ کس ادعای داشتن ملک و ساختمان با مختصات مشابه را ندارد. پس می توان گفت نقشه UTM باعث عدم اشتباه گرفتن زمین با قطعات دیگر می شود. این کار سبب جلوگیری از ثبت مجدد ملک و ادعای مالکیت آن خواهد شد.

  • تعیین دقیق مساحت زمین

با استفاده از نقشه UTM می توان حدود اربعه و مساحت ملک را در واحد سانتی متر اندازه گیری کرد. ممکن است فکر کنید جا به جایی چند سانتی متر در محاسبه متراژ متر، ارزش چندانی ندارد. اما با توجه به افزایش قیمت ملک به صورت روزافزون، حتی چند سانتی متر از زمین نیز در آینده ارزش بالایی پیدا می کند. اطلاع از مساحت دقیق زمین با استفاده از نقشه UTM، باعث آگاهی فروشنده در معاملات می شود. این امر در جلوگیری از ضرر و زیان صاحب ملک تأثیر زیادی دارد. همچنین باعث می شود تا از تضییع حقوق خریدار زمین یا ساختمان جلوگیری شود.

  • کاهش اختلافات ملکی

در صورتی که مرزهای میان اراضی همسایه به طور دقیق تعیین شوند، هیچ اختلافی میان صاحبان املاک به وجود نمی آید. این قطعات به صورت پازل وار در کنار یکدیگر و در محل مخصوص خود قرار می گیرند. پس هیچ ملکی بلاتکلیف نبوده و امکان تصرف ملک به دلیل اختلافات ملکی وجود نخواهد داشت، پس لازم است این نقشه را همواره در کنار مدارک هویتی ساختمان و ملک خود داشته باشید.

  • عدم امکان تجاوز و جابجایی ملک

یکی از مهم ترین مسائلی که در مبحث مالکیت زمین اتفاق می افتد تعدی و تجاوز همسایگان به حدود زمین می باشد. در صورتی که نقشه ملک، قدیمی باشد امکان اثبات موقعیت دقیق و مساحت سانتی متری زمین وجود ندارد. اما با استفاده از نقشه UTM می توان خطوط مرزی ملک را به صورت دقیق مشخص نمود. این کار باعث جلوگیری از تعارض عمدی و یا غیرعمدی همسایگان به حدود زمین و ساختمان می شود.

    • تهیه سند برای زمین هایی که مشمول ماده 147 یا 148 قانون می باشند.
    • تفکیک اراضی کشاورزی، مسکونی و
    • تسهیل و تسریع جانمایی املاک
    • ارائه جهت ثبت ملک یا تغییر مالکیت
    • تسهیل در بررسی وضعیت دقیق ملک

نحوه برداشت داده های توپوگرافیک با مختصات UTM

تهیه نقشه UTM از یک محدوده را به دو صورت می توانیم انجام دهیم:

      • برداشت هوایی
      • برداشت زمینی

مراحل تهیه نقشه UTM یا برداشت هوایی

تهیه نقشه UTM با این روش، به وسیله پهپاد های نقشه برداری انجام میگیرد. به این صورت که با عکسبرداری از سطح زمین تصاویر ارتو شده مختصات دار می توانیم تولید کنیم. سپس با انجام ترسیمات بر روی این تصاویر می توان نقشه های utm تهیه و تولید نمود.

مراحل تهیه نقشه UTM با برداشت زمینی

برای برداشت حدود اربعه یک قطعه زمین و تهیه نقشه وضع موجود به دو روش زیر می توان عمل کرد:

      • با استفاده از دوربین توتال استیشن و فایل نقشه های 1:2000 سازمان نقشه برداری
      • با استفاده از دوربین توتال استیشن ابعاد و مساحت قطعه زمین به صورت دقیق مشخص می شود و سپس با استفاده از GPS دستی مختصات یک نقطه از وسط ملک را بدست آورده و در فایل 1:2000 سازمان نقشه برداری ثبت می گردد. در اخر نیز عملیات جانمایی و ثبت گوشه های بدست آمده صورت می گیرد.
      • با استفاده از جی پی اس های مولتی فرکانس که به طور معمول این روش برداشت با استفاده از یک گیرنده متصل به سامانه شمیم و قرائت مختصات گوشه های ملک انجام می گیرد. تهیه نقشه در سامانه شمیم به این صورت است که با اتصال دستگاه گیرنده مولتی فرکانس به سامانه شمیم می توان مختصات نقاط برداشتی را به صورت UTM در دسترس داشت و با تخلیه اطلاعات GPS و انجام یکسری ترسیمات نقشه UTM به دست می آید.

نقشه UTM توسط چه کسانی تهیه میگردد؟

      • مهندس نقشه بردار دارای تاییدیه سازمان نظام مهندسی
      • کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری
      • کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

برای امور ثبتی و سند تنها نقشه های دارای مهر کارشناسان رسمی دادگستری مورد تایید می باشد.

جهت مشاوره و انجام خدمات تهیه نقشه utm ملک خود با مهر کارشناسان رسمی دادگستری، با ما در تماس باشید.

اسکرول به بالا